parkovištěReality Plzeň, projekt opakovatelný mnohými dalšími městy v České republice vzniká v Plzni. Potřeba řešit neutěšený stav parkování v centrech větších měst, ale nejen v nich, je zřejmá každému, kdo se v nich pohybuje.
13.04.2010 - Finance - Asociace PPP – reality Plzeň

 

 

Zastupitelstvo města Plzně se rozhodlo tento problém vyřešit pomocí PPP projektu. Na Rychtářce tak za několik měsíců vyroste samostatný parkovací dům s kapacitou 430 nových parkovacích míst a 1600 m2 komerčních plochy.

Parkovací dům bude od počátku ve vlastnictví města Plzeň. Dodavatel zajistí výstavbu, financování a údržbu bez účasti města. „Město tak bude platit za službu, nikoliv za výstavbu. Ta jde, stejně jako podmínka udržovat parkovací dům v dohodnutém stavu po dobu 19 let, na vrub investora,“. Smlouva o spolupráci bude podepsána na dobu 20 let (jeden rok výstavba a 19 let provozu). Magistrát bude na základě monitoringu poskytovaných služeb a dostupnosti parkovacího domu platit tzv. poplatek za dostupnost na měsíční bázi, která bude plně reflektovat aktuálně poskytovanou kvalitu a kvantitu služeb podle uzavřené smlouvy. Celkově je tento PPP reality projekt pro město Plzeň o 7 procent výhodnější, (tzv. hodnota za peníze) než kdyby radnice budovala a provozovala parkovací dům tradičně ve vlastní režii, tj. bez účasti a přenesení rizik na soukromého partnera.

naměstí PlzněVětšina poplatku je kryta příjmy z vybraného parkovného v samotném parkovacím domě, pro eventuální dorovnání bude použito příjmů z parkovacích zón na veřejných komunikacích. Výši ceny za parkování bude vždy určovat město. „Vyhneme se tak problémům, do kterých se dostala jiná města. Magistrát bude mít po celou dobu vztahu s investorem plnou kontrolu nad cenou za parkování,“ říká Petr Rund.

Reality Plzeň, podle odhadů magistrátu začne výstavba parkovacího domu na podzim 2010 a jeho otevření je plánováno již na jaře 2011.

Shrnutí projektu a výhody spolupráce PPP u parkovacího domu Rychtářka Plzeň:
• Smlouva mezi městem a investorem (dodavatelem) bude na maximálně 1 rok výstavby a 19 let provozu
• Dodavatel odkoupí od města územní rozhodnutí a stavební povolení
• Město vlastní parkovací dům od počátku výstavby celou dobu projektu
• Město získává objekt s 430 parkovacími stáními a 1.600 m2 komerční plochy
• Město přenáší na dodavatele stavební rizika a rizika dostupnosti
• Město začíná platit poplatek za dostupnost až po otevření parkovacího domu
• Realizace formou PPP (kvazikoncese) je o 7% výhodnější nežli vlastní realizace
• Město dále řídí celý systém parkování včetně „Rychtářky“
• Město získává příjmy z parkovného z „Rychtářky“
• Při hodinové sazbě 30 Kč a 20% obsazenosti se příjmy a výdaje zhruba vyrovnají
• Město plní závazek z generelu a nabízí pozitivní možnost parkování

Zdroj: asociace PPP
Publikoval: Jiří Kvíčala ( reality Plzeň )